For sko­ler og in­sti­tu­tion­er

Vejle Kommunes skoler og institutioner kan gratis låne Xeneriets teatersal til scenekunstneriske aktiviteter.

Spil jeres næste forestilling i en rigtig teatersal, med lækkert lys og lyd. Kom og lav en scenekunstnerisk workshop eller book en turnéforestilling her i stedet for i gymnastiksalen.
Vi hjælper gerne med professionel sparring - det koster ikke noget at spørge.

  • Forløb for skoler

  • Lysets By - en teaterworkshop

    Éndags procesorienteret teaterworkshop  

    Varighed: fra kl.8.30-15 

    Deltagere: op til 28 elever 

    Alderstrin: 5.kl. - 9.kl.

    Sted:  På Xeneriet eller på jeres skole.

     Hvad er Workshoppen Lysets By?

     Lysets By er det sted man tog hen da alt andet var umuligt. Det er et tilflugtssted, en sikker havn, en ny begyndelse eller det sted der bare pludselig dukkede op ude i horisonten….. Forskellige mennesker mødes, nogen genkender sig selv i andre - andre er helt alene. Men en ting er sikker; Vi skal være her sammen og alle har noget med i kufferten…..

     I denne procesorienterede workshop kommer eleverne til at arbejde med teater som udtryksmiddel og som arbejdsmetode.

    Eleverne vil stifte bekendtskab med forskellige stilarter: fysisk teater, klovne komik, mime og fælles for alle: improvisation. Således kommer eleverne til at bruge både krop, stemme og fantasi når de skal puste liv i de mange forskellige roller.

     I opsætningen og udførelsen af ”Lysets by” er der er udfoldelsesmuligheder for alle elever. Der er brug for elever, der vil være med til at styre teknikken, 1-2 elever, der skal skabe lydkulisser, 2 elever der skal føre lyset og dermed styre fokus.

    Vi sørger for kostumer og rekvisitter til hver rolle i Xeneriet, ellers tages det med ud på jeres skole.

    Læs mere her

     

  • Filmforløb

    Lær at lave dokumentar-film
    Hvordan formidler man historier gennem lyd og billeder? Forløbet giver eleverne redskaber til at finde og fortælle historier og introduktion til en række elementer og processer inden for filmproduktion, herunder bl.a.

    • Fortællestruktur
    • Ideudvikling
    • Produktionsplanlægning
    • introduktion til reportagelyd
    • Kameralære
    • instruktion i filmklipning

     

    Xeneriet stiller professionelt udstyr til rådighed for jer og fotojournalist og filmskaber Henrik Kastenskov er underviser. Det specifikke forløb planlægges i samarbejde med ham, så det giver mening for jer.
    Priseksempel: 5000,-
    (forløb på 20 klokketimer med Xeneriets underviser, inkl. lån af 4 optage- og redigeringssæt)

  • Forfatterværksted

    IDENTITET for udskolingen

    Den Blå Bog
    Både individuelt og i forhold til klassens fællesskab, men også samtidig med et perspektiv, der hedder: Mig i forhold til min hjemby, Danmark og verden.

    Eleverne skal skabe en Blå bog. Den Blå bog er i denne version dog udbygget med en ekstra vinkel, da eleverne ikke kun skal skrive om de andre, men også sig selv.

    Eleverne skal arbejde med portrætter (foto). De skal hver især bidrage med 6 portrætter til den Blå bog, dette for at vise at vi som mennesker er meget mere end blot én, men sagtens kan formå at operere med flere udtryk og så stadig være: mig.

    Arbejde med personlige citater. Dette for at eleverne skal blive klogere på kernen i sig selv.

    Arbejde med de fire grundlæggende sanser: høre, se, smage og lugte.
    Igen for at blive klogere på egen identitet.

    Eleverne skal arbejde med at skabe identitet på en selvvalgt fiktiv person, så denne bliver levende og troværdig samt får det ønskede udtryk og stemme som passer til figuren.

    Superhelte
    Vi skal arbejde med at forstå superheltebegrebet samt hvilke egenskaber en superhelt skal have for, med rette, at kunne kaldes for en superhelt.
    Vi skal skabe vores egen superhelt samt opfinde en historie, hvor denne nye superhelt skal ud og lave forskellige heltegerninger.

    Åbne projekter
    Kontakt Xeneriet for muligheden for at få skræddersyet et forfatterforløb, der tager udgangspunkt i de ønsker, I måtte have som skole. Det vil f.eks. være muligt at få undervisning i, hvordan eleverne bliver bedre til at skabe troværdighed i deres persongalleri.
    Bliver mere bevidste om og skarpe på deres ordvalg i deres skriverier både i forhold til deres danske stile men i lige så høj grad i deres projektopgaver.
    Lære de grundlæggende forfatterskriveteknikker- og metoder.
    Skabe levende fortællinger.
    Skrive spændende dialoger der dermed er med til at nuancere personerne i fortællingen.
    Skabe større skriveglæde.
     

    Elever og forældre har sagt om tidligere forfatterhold:

    "Wenche er fantastisk til at inspirere os. Hun giver os altid konstruktiv kritik, hun er meget mere end en lærer. Hun betyder så meget, fordi hun altid har tid til at lytte.”
    Josefine, Julie og Frederikke.

    "Sikke en begejstring; det er en fornøjelse at sende Ida afsted til forfatterholdet og ikke mindst at få hende hjem".
    Mor til Ida.

  • Instruktørhjælp

    En skolekomedie eller et dramaforløb er et længere samarbejde, der planlægges mellem skolen og en instruktør fra Xeneriet. Vi former forløbet ud fra, hvilke didaktiske områder eleverne skal arbejde med. Her er nemlig gode muligheder for at inddrage fag så forskellige som matematik, håndværk & design eller diverse sprogfag, ligesom der kan arbejdes tværfagligt med projektet.

    Der kan altså arbejdes med et intensivt fokus, såvel som med et bredere tværfagligt fokus. Vores erfaringer er at eleverne gennem disse forløb får et bedre sammenhold i klassen og at der ofte opdages nye faglige og sociale sider af eleverne.    

    Vi vil altid tilpasse forløbet til specifikke krav, men I kan i høj grad selv bestemme, hvor unikt projektet skal være.

    Vi kan levere en færdig teaterpakke, tilpasset de fagmål, I ønsker at arbejde med. Faktisk kan I nøjes med at identificere og videregive fagmål til Xeneriet, så tilpasser vi pakken til formålet.

    Den anden mulighed er at skræddersy et helt unikt projekt fra bunden, hvor I får mulighed for selv at udforme processen og definere, hvad eleverne skal i dybden med under forløbet.

    En skolekomedie eller et dramaforløb kan strække sig over en periode på en til seks uger afhængig af, hvor intensivt eleverne skal arbejde med projektet. 

  • Den personlige værktøjskasse

    Kunne du tænke dig at blive bedre til at stå foran andre?
    Kunne du tænke dig at blive bedre til at argumentere?
    Kunne du tænke dig at blive bedre til at ’turde turde’?

    I forløbet arbejder vi med forskellige måder at udtrykke sig på. Vi arbejder med både kropssproget og det skrevne sprog. Du kommer til at arbejde med forskellige former for taler, og hvordan de opbygges og afholdes. Du lærer at argumentere selvsikkert og overbevisende, og du styrker selvværd og selvtillid. Du lærer at 'turde turde'. Vi arbejder med teknikker, der får dig til at føle dig sikker og rolig, når du skal stå foran andre. F.eks. til eksamen, ved fremlæggelser, til jobsamtalen – eller bare i hverdagen generelt.

    I forløbet inddrager jeg elementer fra coaching, retorik, teater, positiv psykologi, mindfulness mm. Forløbet har teoretiske elementer, men vi leger os igennem teknikkerne og prøver dem af i praksis.

    DET SIGER DELTAGERNE

    "Jeg tror, det er dét, Den Personlige Værktøjskasse gør for én; den giver folk
    modet til at blive den fantastiske person, de gerne vil være."

    "Noget af det, jeg har lært, er, at turde stole på andre og vide, at det er okay at have en mening og udtrykke den".

  • Forløb for daginstitutioner

  • Vis en historie

    Vis en historie
    Improvisationsfortælling og -teater for og med børn.

    I vis en historie vil billedbogen få liv.

    En skuespiller fra Xeneriet medbringer en billedbog, som bliver læst sammen med
    børnene. Billederne i bogen lægger op til fysisk bevægelse.
    Bagefter leger vi med de enkelte sider og sætter tanker, bevægelser og enkelte
    rekvisitter på.

    Til sidst viser vi historien, som en lille forestilling, evt. for resten af institutionen.

    Antal børn pr. forestilling: 2 grupper á 12-15 børn pr. runde. I kan få 2 runder pr. dag (op til 30 børn i alt).

    Alder: Børnehavebørn og vuggestuebørn.

    Varighed: ca. 3 timer. Første ½ time bruger vi til at ankomme og få børnene
    på plads. 45-60 minutter læser vi historien, sætter fysik på og viser frem.
    Pause 10-15 minutter. Begge grupper kommer igennem den samme plan.
    Vi afslutter med ½ time til at lege, snakke med skuespilleren og sige farvel.

    Læreplanstema i fokus: Kulturelle udtryksformer.

    Andre læreplanstemaer der berøres: Personlige, sproglige og sociale
    kompetencer.

    Pris: 1200,- kr.

    Se alle børneworkshop's her

  • Teaterleg

     Teaterleg
    En formiddag med teater og historiefortælling.

    I Teaterleg starter Xeneriets konferencier på scenen med at sætte den overordnede
    ramme og inviterer herefter en håndfuld børn op, der vælger et af de flotte
    kostumer og fortæller, hvad de gerne vil være.

    Sammen skaber vi et improviseret teaterstykke med de helt unikke historier og de
    mange forskelligartede figurer børnene har valgt. Godt hjulpet på vej af konferencieren, der kommenterer og faciliterer processen.

    Det er totalteater, fællesskab og nyopfundne eventyr – og alle i rummet kan være
    med.

    Antal børn pr. forestilling: Op til 70 børn. 9-21 børn når at komme på
    scenen, resten får masser af sjove opgaver som publikum.

    Alder: børnehavebørn.

    Varighed: 3 timer.
    • 1 time til opsætning og klargøring
    • ca. 1/2 time med Teaterleg
    • 1/2 time hvor børnene kan prøve kostumer og snakke med skuespilleren
    • 1/2 time til at pakke ned.

    Læreplanstema i fokus: Sociale kompetencer.

    Andre læreplanstemaer der berøres: Personlige og sproglige kompetencer
    og kulturelle udtryksformer.

     Pris: 1200,- kr.

    Se alle børneworkshop's her

  • Mellemrums-fortællinger

    Mellemrums-fortællinger
    Improvisations fortælling for og med børn.

    I Mellemrums-fortællinger bruger vi ting I ser i jeres hverdag. På den måde bliver hverdagsting itale- og iscene-sat på helt nye måder med nye ord og vendinger.
    Børnene vælger hver en ting, der kommer ned i den kuffert som skuespilleren fra Xeneriet har med. En ting ad gangen tages op af kufferten, og skuespilleren fortæller en historie om dem. En improviseret fortælling om de ting børnene har fundet. Måske har børnene også lyst til at fortælle med...

    Her er tale om en teknik, der nemt overføres til hverdagen. Brug den hjemme i institutionen, i skoven, ved busstoppestedet, i garderoben eller andre steder, hvor
    det vil være fint med lidt fantasi.

    Antal børn pr. fortælling: 8-12 børn, max. 3 fortællerunder pr. dag (op til 36 børn i alt).

    Alder: Børnehavebørn.

    Varighed: Ca. 3 timer. Hver fortællerunde tager 30-40 minutter. I kan få 3 fortællerunder i alt. Hver runde afsluttes med 15-20 minutters leg med de ting, der er blevet fortalt med. Til sidst overdrages I jeres nye GRATIS fortællekuffert og vi siger farvel.

    Læreplanstema i fokus: Sproglige kompetencer.

    Andre læreplanstemaer der berøres: Personlige og sociale kompetencer og kulturelle udtryksformer.

    Pris: 1200,- kr.

    Se alle børneworkshop's her